Megjártam a hadak útját,

Megjártam a hadak útját,

Nem tartottam lovam száját!

Nem tartottam lovam száját,

Most siratom magam baját.



Harcoltam én a hazáért,

Istenért és szabadságért.

Búval eszem most kenyerem;

Bujdosó lett énbelőlem.



Ihol késő most bánkódni,

A harc után hadat vágni.

Megyek messze Rákóczival,

Szívem tele bajjal, búval.



Ha esne is oly esetem,

Hogy történne betegségem,

Ki gyámolítana engem

Isméretlen idegenben?



Búval vagyok bővelkedő,

Sok nyomorúság-szenvedő.

Elhagylak én, áldott haza,

Nem láthatlak soha, soha!



Hol szépséges feleségem!

Hol vagy te is, nemzetségem:

Kis gilicém, kicsi lányom?

Kérem Istent, hogy megáldjon!



Harcoltam én a hazáért,

A haza szabadságáért,

Most bujdosás a kenyerem:

Sós a könnytől, mikor eszem.



Szegvár (Csongrád)



Forrás: Ortutay Gyula - Magyar Népdalok<http://mek.oszk.hu/06200/06234>